سایت مرکز فقهی
اصل تناسب   ایجاد توازن میان حمله دفاعی با میزان خطر و سطح تهاجم  تناسب در لغت هم شکل بودن، همانندی و هم سانی معنا شده است. (زبیدی، ١٤١٤: ٢/٤٣٠؛ بستانی ۱۳۷۵: ٢٦۲) در اصطلاح حقوق بشردوستانه عبارت است...
تمایز بین اهداف و افراد نظامی و غیر نظامی  تفکیک در لغت به معنای رها کردن و جدا کردن دو چیز از یکدیگر است (عمید، ١٣٤٦: ٣٠٨ ابن منظور، ۱٤١٤: ۱۰/٤٧٥؛ زبیدی، ١٤١٤: 13/626) و در اصطلاح حقوق بشردوستانه و...
«انجام اقدامات نظامی در صورت ناچاری و بر اساس دلایل نظامی توجیه کننده اهداف جنگ »واژه «ضرورت مشتق از ضرر به معنای نیاز (ابن منظور، ١٤١٤: ٤٨٣/٤) و حالتي از خطر است که شخص را در وضعی قرار میدهد که راه...
اصل رعایت عزت نفس و شرافت انسانی عزت نفس آدمی کمالی است که همه انسانها تا زمانی که با ارتکاب خیانت و جنایت آن را از خود سلب نکرده باشند، از آن برخورداراند. حق برخورداری از کرامت و شرافت، مطلق و...
در این نوشته زن به‌مثابۀ یک انسان و فارغ از وابستگی­ها و عناوین دیگر مورد بحث قرار می­گیرد. وگرنه زن به عنوان مادر، همسر، خواهر و... حقوق و تکالیفی خاص به خودش را دارد، همانگونه که مرد به عنوان پدر،...
3-1. وظیفه دولت و جامعه در راستای احترام انساناز آنجایی که مسؤولیت اصلی دولت­، خدمت رسانی مادی و معنوی به مردم است و سیاست­هایش بایستی در همین راستا شکل بگیرد تا بتواند زمینۀ یک زندگی کرامت­مندانه را...
1. احترام جسد انسان از نظر اسلام جسد انسان دارای احترام است و لذاست که از بعضی امور که بی­احترامی به جسد مطلق انسان تلقی می­شود، مثل مثله کردن، شدیدا نهی شده است. اضافه برآن، نسبت به جسد میت مسلمان...
1-1. دلایل احترام انسان برای احترام انسان دلایل متعددی می­توان اقامه کرد و از آن جمله­اند: 1-1-1. کرامت إعطایی الهی مهم­ترین دلیل برای محترم بودن انسان آنست که خداوند متعال بنی آدم را تکریم نموده است...
در تمامی نظامهای حقوقی، اراده همچون خمیرمایۀ اصلی ایجاد اعمال حقوقی یک‌جانبه و دوجانبه مورد پذیرش قرار گرفته است. اقبال نظام‌های حقوقی نسبت به مقولۀ اراده حاصل تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب است؛ به‌نحوی...
اگر قبول ایمان و گرایش به دین امری درونی و فردی باشد و حکومت دینی و یا حکومت دینداران مجاز به اِعمال فشار و زور برای گسترش ایمان و تحمیل عقیده دینی نباشد، در این صورت موضوع جهاد ابتدایی که به انگیزه...

صفحه‌ها

کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.